Je hebt besloten om een uitleganimatie of explanimation af te nemen bij ons. Wat staat er dan eigenlijk te gebeuren? Hoeveel tijd neemt zoiets in beslag en welke keuzes moet jij als afnemer nemen. Om dit inzichtelijk te maken hebben wij alle stappen op een rij gezet.

1. Wat wil je vertellen?
Oké, je hebt iets te vertellen of uit te leggen. Een uitleganimatie is daar een ideale oplossing voor. Samen met jou gaan wij op zoek naar wat je nou eigenlijk echt wilt vertellen. Wat is de essentie van jouw product of dienst? Welke oplossing biedt het en wat zijn de voordelen voor jouw klanten? Wellicht richt je je meer op het corporate verhaal van jouw bedrijf of wil je een proces in drie stappen uitleggen. In een kennismakingsgesprek gaan wij op zoek naar de hamvraag; wat wil je vertellen en wie is jouw doelgroep?

2. Script
Na stap 1 duidelijk te hebben gaan we gezamenlijk een script schrijven. We brengen jouw boodschap tot de kern. Een goed script voor de verkoop van een product of dienst voldoet aan een probleemstelling, een oplossing en een call-to-action. Een corporate animatie vertelt wie je bent, wat je doet en waar voor je staat en een animatie voor een heldere uitleg kan het beste in stappen van drie gaan. Waarom schrijven we het gezamenlijk? Jij weet zelf het beste wat er vertelt moet worden en wij vertalen het naar een kort visueel verhaal.

3. Voice-over en muziek
Jouw verhaal… Wordt dat verteld door een vrouw, een man of wil je toch alleen maar tekst in beeld? Bedenk goed wat jouw doelgroep het liefste zou willen horen qua geslacht, voice-over en muziek. Denk ook aan de juiste emotie. Aan de hand van jouw keuzes zullen we een aantal voice-over en muziekdemo’s aanleveren waar je een keuze uit kan maken. 

4. Stijlbeoordeling
De eerste scene werken wij grafisch uit. Hoe komen de poppetjes eruit te zien, welke kleuren gaan we gebruiken, is het font goed, etc. Kortom, is de look-and-feel goed? Deze allereerste preview geeft een goed beeld hoe de hele animatie er qua vormgeving en kleuren er uit komt te zien. 

5. Storyboard / Animatic
Als de stijlbeoordeling akkoord is gaan we aan de slag met een storyboard/animatic. Wij werken iedere scene tot in detail uit. Er zullen al simpele animaties te zien zijn. Voice-over, muziek en de vormgeving komen op dit punt al samen. De animatie begint vorm te krijgen!

6. Animatie
De volgende stap is het uitwerken van het storyboard naar een animatie. Iedere scene wordt onder handen genomen en geen enkel icoon, karakter of letter komt hier onderuit. Wij zorgen ervoor dat jouw verhaal tot leven komt met onze animatietechnieken. Geheel getimed op de voice-over en/of de muziek. 

7. Sounddesign
Als laatste toevoeging aan de animatie mixen wij de voice-over, muziek en geluidseffecten tot een puntgave geluidsmix. Deze geluidsmix voegen wij aan de uitleganimatie toe en voilà, de animatie is klaar! 

8. Aflevering
Uiteraard is er nog ruimte voor jouw feedback en wensen. Deze zullen wij doorvoeren in de correctieronde. Wij leveren daarna de animatie in ieder gewenst bestandsformaat en resolutie af. Zo kun je hem ook daadwerkelijk inzetten op jouw website of gebruiken in een Powerpoint Presentatie. 

9. Video-marketing
Hoe ga je de video verder verspreiden? Waar zit je doelgroep? Jouw animatie kan op een aantal manieren uitgezet worden. Zo kan je de uitleganimatie al plaatsen op jouw website en op de social media kanalen, maar er kan ook gebruik gemaakt worden via verschillende (betaalde) marketingtools. Uiteraard geven wij jouw deze tips en trucs mee bij de aflevering van de video.

De gemiddelde doorlooptijd (van opdrachtbevestiging tot aflevering van de animatie) varieert enorm, maar gemiddeld genomen is dit twee tot vijf weken. Dit is onder andere afhankelijk van jouw eigen (reactie)snelheid, keuzes en gestelde deadline. Om geen overhaaste beslissingen te moeten nemen en een goed script, storyboard en animatie-stijl op te zetten is deze doorlooptijd heel normaal. Uiteraard kunnen we in goed overleg onze animaties zo snel leveren als jij ze nodig hebt, maar blijven reëel en gaan altijd voor het beste resultaat! Jij toch ook?
Terug naar boven